Ghost effect

 
Den här bilden är tagen med 2 blixtar, (pop-up och en speedlite 430EX II), Canon EF 300mm F4L IS USM + 1.4x teleconverter.
 
1. Jag placerade speedlite blixten till vänster om blommorna på ett stativ. 
 
2. Valde manuellt läge på kameran och testade mig fram till ett lämpligt bländartal för att få en bra exponering. I det här fallet f/13
 
3. Slutartiden går att ställa lite fram och tillbaka då blixten lyser upp under en så kort stund. Så egentligen hade det räckt med 1/60 sek men eftersom jag ville skapa spökeffekten av blommorna så valde jag 1/5 sek.
 
4. Precis efter jag tryckt av bilden och blixtarna lyst upp blommorna så drog jag kameran med en svepande rörelse för att få den målade effekten av blommorn.
 
5. Efterarbetet i PS bestod mest av ökad kontrast och lite uppskärpning av den främre blomman.
 
Hoppas att jag förklara det hyffsat bra, har ni frågor så är det bara att ställa dem! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0